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Photos “du pays le plus riche du monde”

Photoforum Pasquart
Biel / Bienne (Switzerland), June 2018
52 photographies 70 x 105 cm by Roger Guaus, Juan Diego Valera and Aleix Plademunt



Ca l’Isidret was invited by the Photoforum Pasquart to develop a collective project specific to its exhibition spaces. As they were preparing their upcoming residency in Biel, the notion of doubt gradually emerged as the core theme of the project: “a very open idea that at the same time fits very well with our essence as artists, always doubting and hesitating about the necessity and utility of our creations, at both emotional, cognitive and, finally, at artistic levels.”

Ca l’Isidret produced every image presented in the exhibition during their 10-days residency at the end of April in Biel, photographing the city’s dwellers, its streets and animals, directing their gaze and pointing their cameras at a delicate array of details: domesticated plants and flowers, tedious street signage, shiny and dusty cars, flying crows, statues in the old town, close-up portraits. Accompanying them throughout their simultaneous discovery and shooting of the city was a questioning about wealth. Having heard multiple times in Biel that Switzerland was the richest country in the world – and having promptly verified that the assertion was unfounded – this recurring claim or label nonetheless stuck with them and shaped their experience in Biel. While wealth is not straightforwardly a topic of the exhibition, this statement and the self-perception it implies underlied the processes of production and of selection of the images.

Extract from the exhibition text, by Danaé Panchaud, director of the Pasquart Photoforum, Biel, Switzerland


[...] Toutes les images présentées dans l’exposition ont été réalisées au cours d’une résidence de 10 jours à la fin du mois d’avril [2018] à Bienne, au cours de laquelle ils ont photographié la ville, ses habitants, ses rues et ses animaux, dirigeant leur regard et pointant leur caméra sur une myriade de détails: plantes et fleurs domestiquées, panneaux de signalisation urbains détaillant de multiples interdits, voitures poussiéreuses ou rutilantes, corbeaux saisis en vol, statues de la vieille ville, portraits en gros plan. Un questionnement sur la richesse les a accompagné au long de leur découverte de la ville, et de leurs prises de vue. Ayant entendu à plusieurs reprises à Bienne que la Suisse était le pays le plus riche du monde – et ayant rapidement établi que l’affirmation n’était pas exacte – cette revendication ou label récurrente les a néanmoins marqués et a façonné leur expérience à Bienne. Si la richesse n’est pas directement une thématique de l’exposition, cette affirmation, et la perception de soi qu’elle implique, ont eu une incidence sur les processus de production et de sélection des images.


(Extrait du text de l’exposition, par Danaé Panchaud, directrice du Pasquart Photoforum, Bienne, Suisse)

[...] Alle in der Ausstellung gezeigten Bilder sind während einer zehntägigen Residenz Ende April [2018] in Biel entstanden. Sie fotografierten die Stadt, deren Bewohner_innen, Strassen und Tiere – den Blick und die Kamera auf unzählige Details gerichtet: Zierpflanzen, Verbotsschilder, verstaubte und glänzende Autos, Raben im Flug, Statuen in der Altstadt, Porträts in Grossaufnahme. Während sie die Stadt entdeckten und fotografierten, begannen sie den der Schweiz nachgesagten Wohlstand zu hinterfragen. Obwohl während ihrem Aufenthalt die Schweiz immer wieder als reichstes Land der Welt bezeichnet wurde, empfanden sie diese Aussage nicht als zutreffend. Dennoch hatte das ständige wiederholen dieser Behauptung als eine Art Label Spuren hinterlassen und ihre Erfahrungen in Biel beeinflusst. Auch wenn der Wohlstand nicht direkt Thema der Ausstellung ist, hatte diese Aussage Auswirkungen auf den Produktionsprozess und die Bildauswahl.


(Auszug aus dem Ausstellungstext von Danaé Panchaud, Direktor des Pasquart Photoforum, Biel, Schweiz)



Thanks to: Danaé Panchaud, Carol Baumgartner and Lea Kunz.